مقالات

چگونه تیشرت تنگ را گشاد کنیم + نکات گشاد کردن تیشرت

همه ما تجربه کرده ‌ایم که بعد از شستشو و خشک کردن تیشرت‌ ها، ممکنه کمی تنگ شده باشن و نرمی راحتی قبلی رو از دست بدن. این خیلی میتونه برامون ناراحت کننده باشه، چون تیشرتی که قبلاً دوست داشتیم و در اون راحت بودیم، حالا نمیشه پوشید. شاید بپرسید که چگونه تیشرت تنگ را گشاد کنیم ؟ در این مقاله به شما نکات و روش ‌هایی را خواهیم آموخت که میتونید تیشرت تنگ رو گشاد کرده و راحتی بیشتری در آن تجربه کنید.

پیشنهادی: خرید پیراهن مشکی

دلایل تنگ شدن تیشرت بعد از شستشو چیست؟

  • جنس پارچه

جنس پارچه میتونه تأثیر زیادی در تنگ شدن تیشرت داشته باشد. پارچه‌ های طبیعی مثل پنبه، کتان و پشم در مقابل پارچه ‌های مصنوعی مثل پلی ‌استر و نایلون دارای خواص منحصر به فردی هستند و باید بیشتر در هنگام شستشو مراقب بود.

الیاف طبیعی به طور عمومی از سلولز تشکیل شدن و به شدت به آب و گرما حساس هستن. سلولز در اثر رطوبت، آب جذب میکنه و منبسط میشه. با خشک شدن پارچه، نیز آب از دست میده و کوچکتر میشه. بنابراین احتمال آب رفتگی در تیشرت هایی با الیاف طبیعی بیشتره.

در مقابل، پارچه ‌های مصنوعی مثل پلی ‌استر و نایلون از الیافی ساخته شده‌ اند که در مقابل آب و گرما مقاوم هستن. بنابراین، پس از شستشو و خشک شدن نیز تغییر چندانی در اندازه نمیدن.

  • تراکم بافت

تراکم بافت به تعداد الیاف موجود در واحد سطح پارچه اشاره داره. بافت ‌هایی که دارای تراکم بالاتری هستن، الیاف بیشتری رو در واحد سطح خود جای میدن و فضاهای کمتری بین الیاف هستش. در تیجه هنگام شستشو آب به سختی وارد فضاهای بین الیاف پارچه میشه و توانایی جذب آب کمتری داره.

از طرف دیگه، پارچه‌ های با تراکم بافت پایین ‌تر دارای فضاهای بین الیاف بیشتری هستن و الیاف در آنها فضا بیشتری بین خود دارن. زمانی که آب با این نوع پارچه در تماس قرار میگیره، آب به راحتی وارد فضاهای بین الیاف پارچه نفوذ کرده. در نتیجه، پارچه بیشتر منقبص میشه و ممکنه در زمان خشک شدن لباس تنگ و کوچک بشه. در این نوع پارچه هاست که باید به فکر این باشیم که چگونه تیشرت تنگ را گشاد کنیم

  • کیفیت لباس

لباس‌ های با کیفیت بالا معمولاً از پارچه ‌های مرغوب و مقاوم تهیه میشن و الیاف شون قدرت کششی بالایی داره. به همین دلیل، پس از فشرده و کشیده شدن الیاف، به حالت اولیه خود بر میگردن.

در مقابل، لباس ‌های با کیفیت پایین اغلب از پارچه ‌های بی ‌کیفیت و ضعیف تهیه میشن. این پارچه ‌ها معمولاً از الیاف نازک ‌تر و ضعیف ‌تری تشکیل شده ‌اند که در مقابل کشیده شدن و فشرده شدن ضعیفتر هستند. بنابراین، احتمال تنگ شدگی و آسیب دیدن این پارچه ‌ها بیشتره.

پیشنهادی: تیشرت مشکی مردانه

روش های گشاد کردن تیشرت تنگ

گشاد کردن تیشرت تنگ، بسته به جنس خود لباس، روش ‌ها و تکنیک ‌های متفاوتی وجود داره. در ادامه، به برخی از روش ‌های معمول برای گشاد کردن تیشرت پرداختیم:

روش های گشاد کردن تیشرت تنگ

با آب گرم چگونه تیشرت تنگ را گشاد کنیم

در یک سینی یا ظرف مناسب، آبی رو بریزید و آن را به دمای گرم (ولرم) برسونید. میتونید از آب کمی گرمتر هم استفاده کنید. تیشرت رو به طور کامل در آب گرم غوطه ور کنید و مطمئن باشید که آب به طور یکنواخت در سراسر تیشرت پخش هست. تیشرت رو به آرامی در آب حرکت بدید. میتونید با دست ‌هاتون تیشرت رو فشار بدید تا آب به داخل الیاف نفوذ کند. این کار باعث باز شدن الیاف و کاهش تنگی تیشرت میشه. چگونه تیشرت تنگ را گشاد کنیم. پس از گذشت چند دقیقه از خیس خوردن تیشرت در آب گرم، آن را به آرامی از آب بیرون بیاورید و در مجاورت های آزاد خشک کنید. به هیج عنوان از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده نکنید.

با شامپو بچه چگونه تیشرت تنگ را گشاد کنیم

یک سینک ظرفشویی یا وان رو با آب ولرم پر کنید. به ازای هر لیتر آب، یک قاشق غذاخوری شامپو بچه یا نرم کننده مو به آب اضافه کنید. لباس آب رفته رو به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت در محلول آب و شامپو یا نرم کننده قرار بدید. چگونه تیشرت تنگ را گشاد کنیم. لباس رو از محلول خارج کرده و آب اضافی اون رو با فشار خارج کنید. سپس لباس رو روی یک حوله پهن کرده و با فشار حوله، آب اضافی اون رو بگیرید. اجازه بدید لباس در هوای آزاد خشک بشه.

با روغن مایع چگونه تیشرت تنگ را گشاد کنیم

روغن مایع به نرم شدن الیاف پارچه کمک میکنه و باعث میشه که پارچه راحت ‌تر کشیده بشه. مقداری روغن مایع و آب رو داخل لگن بریزید. تیشرت رو به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت در حالتی که همه قسمت ‌های  آن آغشته به روغن کشیده شدن، رها کنید. تیشرت رو از روغن خارج کرده و رو روی یک حوله پهن کنید و با فشار حوله، آب اضافی آن را بگیرید. اجازه بدید تیشرت در هوای آزاد خشک شود.

با آویزان کردن چگونه تیشرت تنگ را گشاد کنیم

آویزان کردن تیشرت تنگ روی رخت آویز میتونه به گشاد شدن آن کمک کند. این روش برای تیشرت ‌هایی که از جنس پارچه ‌های قابل کش آمدن هستن، مناسبه. کافیه تیشرت رو روی یک رخت آویز پهن کنید. به طوری که در بخش سرشانه تیشرت یک گیره به رخت آویز بزنید تا لباس در حالت عمودی قرار بگیره.

با اتو کردن چگونه تیشرت تنگ را گشاد کنیم

استفاده از اتو برای گشاد کردن تیشرت تنگ میتونه روش موثری باشه. قبل از هر چیز، مطمئن شوید که اتو رو در دمای مناسب تنظیم کرده ‌اید. برای بیشتر تیشرت ‌ها، دماهای متوسط (معمولاً بین ۱۴۰-۱۶۰ درجه سانتیگراد) مناسب هستن. سپس یک دستمال تمیز روی تیشرت قرار بدید. این کار باعث میشه که هم بافت تیشرت آسیب نبینه، هم گرما به طور متوازن در سطح لباس توزیع بشه. شروع کنید با اتو کردن لباس تیشرت. از قسمت بالای تیشرت شروع کنید و با حرکات آرام و مداوم اتو رو بر روی طرف پایین لباس حرکت بدید. این کار به گشاد شدن بدنه ی تیشرت کمک میکنه. تنها نکته ای که باید توجه داشته باشید اینه که اگر تیشرت دارای چاپ یا طرح هستش، مراقب باشید که اتو رو مستقیماً روی چاپ یا طرح قرار ندید.

پیشنهادی: خرید دشداشه عربی

نکات مهم در گشاد کردن لباس

-قبل از هر کاری برای گشاد کردن تیشرت، برچسب لباس رو بخونید و دستورالعمل ‌های تولید کننده رو دنبال کنید. برخی از لباس ‌ها نباید با آب ولرم شسته بشن و در صورت استفاده از این روش ممکنه آسیب ببینند.

– در هنگام خشک کردن چگونه تیشرت تنگ را گشاد کنیم. بعد شستشو، لباس رو به آرامی کشیده و کشش بدید. میتونید انگشتان دستاتون رو درون لباس قرار داده و آرام ‌آرام کشیده تا به طور تدریجی گشاد بشه. این روش به خصوص برای لباس ‌های پنبه ‌ای مؤثره.

-شما میتونید لباس رو در معرض بخار آب قرار بدید. از اتو بخار استفاده کنید و سعی کنید لباس رو به آرامی کشش بدید. بخار آب میتونه به گشاد شدن الیاف لباس کمک کنه.

– یکی از ساده ‌ترین روش‌ ها برای گشاد کردن لباس اینه که از بالش استفاد کنید. با بالش چگونه تیشرت تنگ را گشاد کنیم ؟ برای این کار، یک بالش توپر رو داخل تیشرت کنید. سپس، تیشرت رو به مدت چند ساعت یا حتی یک شب در جای خشک و گرم قرار بدید پارچه تیشرت در اثر فشار بالش کمی کش میاد و تیشرت گشاد میشه.

-روش دیگری برای گشاد کردن لباس و یا تیشرت، خوابیدن با لباس تنگ هست. برای این کار، لباسی که می‌ خواهید گشاد بشه، رو در طول شب با آن بخوابید. این روش به لباس اجازه میده تا در معرض کشیدگی و کشش قرار بگیره و اندازه آن کمی بیشتر شود. اگر لباس شما از پارچه ‌ای است که قابلیت کش اومدن رو داره، این روش میتونه به خوبی کار کنه.

-چگونه تیشرت تنگ را گشاد کنیم ؟ در مرحله آخر اگر هیچ کدوم از روش ها جواب نداد و واقعاً میخوایید تیشرت رو به طور دقیق گشاد کنید، بهتر است به خیاط مراجعه کنید. خیاط میتونه با استفاده از دوخت و تغییر قسمت ‌های مورد نظر لباس، اون رو در اندازه مورد نظر گشاد کند. این روش به شما اجازه میده تا لباس رو به طور دقیق براساس سلیقه و اندازه خود تنظیم کنید.

جمع بندی

چگونه تیشرت تنگ را گشاد کنیم ؟ یکی از ساده ‌ترین و بی ‌خطرترین روش ‌ها، استفاده از آب ولرم است. اما حتماً قبل از هر شستشویی برچسب لباس رو بخونید تا از روش صحیح شستشو و نگهداری آن مطلع شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *